CV Raluca Pop

Articole

„Cultură naţională” de nivel internaţional – Dilema veche, nr. 410, 22-28 decembrie 2011 (dosar Cultura – Import şi export)

Realităţile şi capcanele reformelor instituţionale în cultura publică din România merită mai mult interes pentru oricine vrea să înţeleagă, înainte de a judeca, activitatea instituţilor de cultură şi în speţă a culturii publice. Cum s-a calibrat una dintre cele mai importante instituţii publice de cultură la realităţile europene şi internaţionale în cultură? Voi incerca un răspuns în jurul schimbărilor administrative în activitatea Institutului  Cultural Român (ICR) din 2004 pînă în prezent şi al provocărilot pe care aceste schimbări asupra sensului în care gîndm cultura naţională şi responsabilităţile unei instituţii publice.

Democraţie în cultură – ce nu ne spunem atunci când discutăm – 24 noiembrie 2011, Dilema veche, exclusiv web

În discuţia cu privire la practicile democraţiei în cultură azi, am încercat de ceva timp să mă ţin departe de a comenta fenomenul Occupy. Nu că ar fi încercat cineva, din cîte ştiu eu, să apropie felul în care se iau deciziile în cultură şi în special în ce priveşte politicile culturale, de evenimentele şi cerinţele Occupy.

Dance UK. În pas cu timpul – 6 octombrie 2011, Dilema Veche, exclusiv web

Dance UK este, aşa cum spun chiar ei pe site, „vocea naţională a dansului. A fost înfiinţată în 1982 de către un grup de dansatori profesionişti care au identificat nevoia unei organizaţii centrale, care să poată aborda problemele majore cu care se confruntă sectorul dansului ca întreg”.

National Theatre – ce poate însemna să fii „public” şi „naţional”? – 9 septembrie 2011, Dilema Veche, exclusiv web

Pare că este mai simplu să înţelegi ce este o instituţie, un proiect sau festival internaţional, decît unul naţional. Inviţi cîţiva artişti sau producţii străine şi te poţi numi „internaţional” fără mari bătăi de cap – a fi internaţional înseamnă a te deschide spre exterior. Regional e iar destul de clar, cum e de altfel şi local: e vorba despre implicare şi impact, despre relaţia cu cei din jur. Ce aşteptări avem însă de la instituţiile şi evenimentele naţionale şi care este vocabularul cu care descriem impactul şi activitatea acestora?

Instituţii britanice de cultură (1): Live Art Development Agency – 26 august 2011, Dilema Veche, exclusiv web

Ceea ce a debutat reactiv, a devenit un actor important nu doar pentru birocraţia extenuantă a deciziilor publice şi pentru dezvoltarea profesională a artiştilor. […] Eu zic că de astfel de instituţii fără inhibiţii avem şi noi nevoie, instituţii care, din poziţia de organizaţii-suport, să suspende practica unei doar aparente acum neutralităţi, în favoarea interesului public şi a curajului unei perspective clare despre sensul inovaţiei şi valorii în performanţa artistică şi managerială în domeniul culturii.

Management cu faţa întoarsă de la publicul consumator de cultură – 3 iulie 2011, Dilema Veche, exclusiv web

Accesul la cultură prin difuzarea „valorilor autentice, de patrimoniu” sau a „valorilor înalte” este încă principalul argument pentru evaluarea proiectelor culturale şi finanţarea lor. Poate pînă cînd va fi „descoperită” şi recunoscută valoarea culturii de catalizator al unor experienţe formatoare la nivel personal şi de comunitate, capabilă să pună în discuţie şi să imagineze relaţia pe care o avem cu noi înşine şi cu ceilalţi, pînă atunci poate că va fi greu de înţeles de ce relaţia dintre artist şi public, dintre oferta culturală şi public sau participant, nu seamănă cu cea dintre producător şi consumator şi nu vom mai avea Barometre de consum cultural, ci Barometre de vitalitate artistică şi participare culturală.

textele campaniei „Fonduri structurale pentru cultură – o investiţie necesară” (februarie – iunie 2011 pe situl ArtAct magazine) sunt în secţiunea Fonduri structurale pentru cultură a sitului banipentruarte.

Perspective sumbre pentru Fondul Cultural Naţional – interviu cu Andreea Grecu – Observatorul Cultural, Numărul 551 (Noiembrie 2010)

Artişti, guvernanţi şi ritualul social al finanţării culturii – 12 august 2010, Dilema Veche, exclusiv web

cu observaţii în jurul unor idei de Hans Abbing (Why Artists Are Poor? The Exceptional Economy of the Arts, Amsterdam University Press, 2004)

Imagineaza viitorul (I şi II) – 8 şi22 iulie, Dilema Veche, exclusiv web

Invitaţie adresată mai multor artişti, manageri culturali şi cercetători, de a construi mental o imagine personală despre viitorul artei în România următorilor 5 ani. Va urma.

Guvernul defineşte (in)dependenţa şi impozitează pe măsură – 22 iunie, Dilema Veche, exclusiv web

Activităţile independente vor fi reconsiderate drept dependente pe baza unor criterii formulate circular şi complet paralel cu realitatea activităţii artistice.

Un drum cu un singur sens? – 9 iunie 2010, Dilema Veche, exclusiv web

O lungă şi neplăcută experienţă de planuri şi strategii care nu au fost aduse la viaţă sau care au fost atît de răstălmăcite că au pierdut semnificaţia convenită şi au slăbit sensul potenţialului lor performativ cu siguranţă îşi spune cuvîntul.

Reality Check – 2 iunie 2010, Dilema Veche, exclusiv web

Despre fondurile alocate de Ministerul Culturii şi Patrimoniul Cultural Naţional finanţărilor nerambursabile oferite prin competiţie de Administraţia Fondului Cultural Naţional vs cele acrodate de acelaşi minister direct, proiectelor declarate prioritare.

Cine cîştigă din reducerile bugetului Ministerului Culturii? – 24 mai 2010, Dilema Veche, exclusiv online

Deşi mai puţin vizibile în ultima săptămînă, şi din bugetele publice pentru cultură vor fi tăiate sume importante. Unde se duc banii (rămaşi), unde se fac reduceri şi care este gîndirea din spatele acestor decizii putem deduce doar din ceea ce aflăm că se întîmplă, “faptul împlinit”.

Administrarea culturii nu e totuna cu managementul emoţiilor – 14 mai 2010, Dilema Veche, exclusiv web

În cultură contează relaţiile interumane, compatibilitatea discursurilor şi a intereselor.

Descentralizare şi management în cultură – raport de participare – 29 martie 2010, pagina personală

Ce: Dezbaterea „Descentralizare şi management în cultură”, redenumită cu o zi înainte de desfăşurare „Scandaluri bugetare şi descentralizare”, organizată pe 11 martie la Hotelul Hilton ,organizată de Societatea Academică din România, sub patronajul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional

Criza, Dan Perjovschi si majoritatea lui 1 – 27 martie 2010, pagina personală

Observatii critice pe marginea studiului “Efectele crizei asupra operatorilor culturali din Romania”, realizat de Centrul de Cercetare şi Consultanţă în Domeniul Culturii

Be the first to start a conversation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: