banipentruarte 2012

Posted on Ianuarie 5, 2012

0


banipentruarte a fost lansat pe 6 ianuarie 2010 ca o bază de date online ce cuprindea oportunităţi de finanţare pentru operatorii culturali din România – organizaţii şi persoane fizice. În primele 3 luni de activitate am inclus aproape 150 de programe, proiecte şi scheme care treceau bani din bugete publice sau private în iniţiative artistice. Fondurile, preponderent din surse publice, au fost mai tot timpul destinate operatorilor culturali cu personalitate juridică – ONGuri şi instituţii publice -, deşi au existat unele programe care au permis artiştilor persoane fizice să se înscrie în competiţie. Dacă pentru finanţările Uniunii Europene şi pentru schemele regulate ale celor mai importante fundaţii – Fundaţia Culturală Europeană, Fundaţia Fitzcarraldo, Anna Lindth Foundation, Asia-Europe Foundation – se cunoşteau de ceva timp regulile şi calendarul aproximativ de aplicare, pentru finanţările spontane pentru arte şi pentru cele provenite din fondurile structurale şi de coeziune pentru România informaţia avea nevoie să fie făcută cunoscută, pentru a permite celor mai potriviţi potenţiali beneficiari să cunoască din timp condiţiile şi să aplice pentru fonduri.

În februarie 2010 am deschis proiectul şi pe Facebook, cu scopul de a pune în discuţie subiecte în legătură cu finanţarea pentru cultură în România şi aiurea. A avut un debut spectaculos şi câteva consecinţe extraordinare. Oamenii au comentat entuziast, unele dintre post-uri având chiar şi 30 de comentarii. Din punctul meu de vedere însă cel mai important rezultat a fost stabilirea primei întâlniri pentru pornirea demersului de expresie publică a nemulţumirilor legate de lansarea concursului AFCN în 2010, pornită de la un status pe Facebook pe profilul banipentruarte Talks.

Înainte de masteratul pe care l-am început la Universitatea Central-Europeană de la Budapesta în septembrie 2010 am organizat prima (şi singura, până acum) întâlnire banipentruarte, la care au venit cam zece oameni şi de unde am plecat cu promisiunea implicării în desfăşurarea unei campanii de informare despre atragerea de fonduri structurale pentru cultură, pe care urma să o coordonez. Realizată până la urmă puţin mai târziu de către mine, Daniela Ştefănescu şi Margareta Mărza, campania este cel mai important proiect derulat până acum în cadrul banipentruarte. Partea tristă a poveştii noastre este dispariţia prematură a Ruxandrei Oancea, colega entuziastă şi sufletistă care îşi dorise atât de mult să ia parte la proiect, dar care ne-a părăsit pentru totdeauna cu câteva zile înainte de lansare, în ianuarie 2011. Despre campanie, inclusiv textele publicate şi sintezele fondurilor atrase le găsiţi aici.

Au fost doi ani plini, doi ani în care pe lângă lista online de finanţări, administrarea paginii pe Facebook şi derularea campaniei am experimentat şi transformarea preocupărilor legate de finanţarea pentru arte în materiale pentru presă, la rubrica politici culturale din Dilema veche, varianta exclusive online. Am extins interesele către zona de politici culturale pentru că am crezut că dincolo de valoarea banilor şi aspectul tehnic al gestionării fondurilor, e importantă să fie înţelese mecanismele decizionale, să fie puse în discuţie valorile şi orientarea fondurilor publice, precum şi managementul acestor instituţii.

La doi ani de la lansare, am ajuns să înţeleg altfel lucrurile şi să identific diferit nevoile la care eu aş putea răspunde prin acest proiect. Am ajuns să cred că cei care doresc să desfăşoare un proiect vor urmări sursele de finanţare disponibile pe liste de discuţii sau abonându-se direct la newsletter-ele sau rss-feed-urile finanţatorilor sau verificând pagina de web, iar celor care nu fac asta, li se va părea oricum prea dificil chiar şi intrarea pe un agregator de oportunităţi cum e banipentruarte. În acelaşi timp, mi se pare că mult mai utile sunt activităţile care au ca scop construcţia unui discurs şi a unei reflecţii critice degajate asupra deciziilor care duc la finanţarea publică – politici culturale sau gestionarea propriu-zisă a finanţărilor, orientări, valori – şi dezvoltarea de competenţe concrete în zona managementului financiar în sectorul cultural. Sunt multe lucruri care aşteaptă să fie făcute, de fapt: de la traininguri, conferinţe, workshopuri sau simple întâlniri din zona managementului financiar în cultură sau politicilor culturale implicite rezultate din direcţionarea banilor către unii sau alţii, până la rapoarte şi studii de privesc finanţările private, piaţa de artă sau donaţiile individuale şi educarea continuă a profesioniştilor în cultură către zona pragmatică a realizării activităţilor culturalor – cea care implică bani: cultura ca un consumator de resurse şi cultura ca un generator de venit.

Începutul fiecărui an este un moment bun pentru o reînnoire şi acest lucru se întâmplă acum şi cu banipentruarte.

  1. Baza de date cu finanţările disponibile înscrise după data limită, finanţator şi cine poate solicita banii dispare. Cei care doresc însă să fie la curent o pot face abonându-se sau verificând regulat siturile şi listele de discuţii pe care le-am enumerate în secţiunea INFO FINANŢĂRI.
  2. Râmân pe blog ghidul introductiv despre finanţările pentru cultură şi lista celor mai importante instituţii ale administraţiei publice în cultură din România.
  3. Conturile de Facebook (banipentruarte Talks) şi de Twitter (banipentruarte) se vor specializa pe difuzarea de informaţii legate de finanţările din fondurile structurale şi cele dedicate operatorilor culturali din România (finanţări la nivel local, AFCN, MCPN, ICR, altele).
  4. Îmi propun organizarea mai multor evenimente offline, deci am inclus secţiunea de INTÂLNIRI pe site. Proiectele, cum a fost campania dedicată fondurilor structurale atrase în proiecte cu profil cultural, au şi ele acum un loc mai bine definit, şi deci o secţiune dedicată.
  5. Textele pe care le-am publicat în ultimii doi ani în Dilema Veche varianta online şi cele pe care le voi scrie în continuare apar acum la o secţiune nouă, care îmi poartă numele, CV Raluca Pop.
  6. Introduc două secţiuni noi: RESEARCH IN FOCUS şi THE PRESS @ MONEY FOR THE ARTS. Titlurile sunt în engleză, pentru că şi conţinutul va fi astfel. RESEARCH IN FOCUS va cuprinde scurte prezentări sau comentarii pe marginea unor cercetări recente ce privesc finanţarea pentru arte.  THE PRESS @ FUNDS FOR THE ARTS este revista presei comentată şi va fi postată săptămânal, lunea.
  7. Nu vreau să promit deocamdată o rubrică, dar vă puteţi aşteptă să mai găsiţi pe site interviuri, scurte analize şi comentarii ale unor evenimente din zona de activitate a proiectului, anunţuri de job-uri, consultări publice şi chiar finanţări anunţate pe ultima sută de metri şi care merită mai multă vizibilitate. Pentru că sunt a proud member al Coaliţiei Sectorului Cultural Independent, veţi mai găsi postări şi despre activitatea acestei reţele.

Pentru aceia dintre voi care citind aceste rânduri şi urmărind ce am făcut în cei doi ani de la lansare îşi doresc să ne cunoaştem şi să contribuie la cele de mai sus, primesc cu bucurie ideile voastre. Trebuie însă să ştiţi că banipentruarte a fost realizat voluntar şi ideile de mai sus – până la înfiinţarea asociaţiei Metrucub – resurse pentru cultură pe care o pregătesc alături de Bianca Floarea şi Ioana Tamaş, asociaţie care ne va da mai multe posibilităţi de a aplica pentru fonduri -, vor fi realizate la fel.

Raluca Pop
facilitator cultural şi coordonator al banipentruarte
banipentruarte@gmail.com